قطب جدید محتمل نظامی اقتصادی متشکل از:
روسیه چین هند، کشورهایی از امریکای لاتین مثل برزیل ، آسیا و افریقا و ایران خواهد بود .
امریکا از تشکیل قطب جدید و انضمام ایران به آن نگران است .
امریکا از اینکه فشار اقتصادی ، ایران را به این مسیر هدایت کند نگران است .
امریکا سعی می کند فشار را در حدی کنترل کند که ایران به سمت انضمام نرود .
واقف بودن به موضوع باعث می شود بهره برداری لازم از آن صورت گیرد.
البته امریکا برای بعد از حل نسبی مشکل با ایران، برنامه ریزی کرده که چطور بهره کشی از کشورهای عرب خلیج فارس را ادامه دهد.



