سالهاست رهبری به دولت های مختلف تذکر داده اند که نظارت موثر برای جلوگیری از گرانفروشی داشته باشند ولی به دلیل وجود رانت خواران و وجود مدیران ضعیف در دولت ها، که لازمه سهولت کار رانت خواران است، مبارزه با گرانفروشی بصورت موثر صورت نگرفته است.
معیشت مردم در سخت ترین حالت در 46 سال گذشته قرار دارد و دشمنان ایران بزرگ، شدیداً بدنبال ایجاد نارضایتی و از بین بردن انسجام ملی هستند تا بتوانند با کمترین هزینه، ایران بزرگ را تکه تکه کنند.
متاسفانه رانت خواران اقتصادی و مسئولیتی متوجه این خطر و تذکرات رهبری نیستند.
راه حل کسری بودجه، دست در جیب مردم کردن و کوچک کردن سفره مردم نیست بلکه راه حل آن حذف واقعی و حساب شده همه انواع رانت ها است. اعم از رانت انحصار، رانت قیمت، رانت تفاوت ارز و رانت مسئولیتی که تسهیل کننده رانت های اقتصادی ذکر شده می باشند زیرا مدیر ضعیف و ناکارآمد، توان مبارزه با رانت های اقتصادی را ندارد.
بارها دولت های مختلف برای از بین بردن رانت اقتصادی، اقدام به گران کردن دلار دولتی کردند تا آنرا به دلار آزاد برسانند و رانت اختلاف قیمت دلار دولتی و آزاد را از بین ببرند. در صورتی که به محض افزایش قیمت دلار دولتی، دلار آزاد نیز توسط رانت خواران افزایش پیدا کرده و این اشتباه بارها تکرار شده است و مسئولین توجهی به تجربه قبلی نمی کنند.
رانت خواران اقتصادی که اکثر آنها زیر نظر سازمان ها و شرکت های خصولتی هستند می بایست حق فروش مستقیم دلار حاصل از فروش محصولات را نداشته باشند بلکه می بایست درآمد ارزی خود را به بانک مرکزی بدهند و ارز ضروری و لازم خود را از بانک مرکزی تهیه نمایند.
راه حل ساده است ولی رانت خواران و مدیران ضعیف دولت، با سخنان پیچیده، موضوع را پیچیده نشان می دهند تا بتوانند به رانت خواری ادامه دهند.



